تعداد دانش‌آموزان ایرانی مصرف کننده مواد مخدر چقدر است؟
نوشته شده توسط : lsdf
اعتیاد

در مورد تعداد دانش‌آموزان ایرانی مصرف کننده مواد مخدر آمار مختلفی منتشر شده است

براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران "نیم دهم درصد" از دانش‌آموزان سراسر این کشور مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.

با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان ایرانی در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر به معنای وجود بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ معتاد در میان دانش آموزان ایران است.

این در حالی است که علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران در مهرماه سالجاری اعلام کرده بود که ۳۰ هزار دانش‌آموز مصرف کننده مواد مخدر در سراسر ایران وجود دارد. اما آموزش و پرورش این آمار را مستند ندانست و اعلام کرد هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.

آخرین آماری که وزارت آموزش و پرورش در این مورد اعلام کرده بود، حاکی از حضور ۲ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز معتاد در سراسر ایران بود.

گروهی از کارشناسان آموزش و پرورش می گویند که آمارهای وزارت آموزش و پرورش بسیار قدیمی است و به همین دلیل با آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر فاصله زیادی دارد.

آنها معتقدند که مسئولان دولتی باید هر سال آمار دانش‌آموزان معتاد را به دقت برآورد و منتشر کنند و عدم وجود آمار دقیق در این مورد را نگران کننده می دانند.

اما وزیر آموزش و پرورش ایران سال گذشته از ارائه آمار در خصوص دانش‌آموزان مصرف‌کننده مواد انتقاد کرده و به خبرنگاران گفته بود: "من اگر آمار دانش‌آموزان معتاد را هم داشته باشم، ارائه نمی‌کنم. من منکر نیستم که عده‌ای دانش‌آموز معتاد داریم، اما شما بگویید کجای کشور معتاد وجود ندارد."

با این حال برنامه‌های فرهنگی، آگاه سازی والدین با مهارت‌های زندگی و برنامه پیشگیری از اعتیاد در مدارس از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، امسال یک و نیم میلیون دانش‌آموز و یک میلیون نفر از والدین دانش آموزان تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته اند و ۴ هزار مربی در آموزش و پرورش هم به همین منظور تربیت شده‌اند.

همچنین طه طاهری، قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که "امسال بعد از دو دهه، سیستمی برای پیشگیری دانش آموزان از اعتیاد مورد استفاده قرار گرفت تا دانش آموزان در برابر اعتیاد بیمه شوند، امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های انجام شده میزان اعتیاد در مدارس را کنترل کنیم و این نیم دهم درصد نیز نباید وجود داشته باشد."

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران معتقد است دانش آموزانی که در سنین نوجوانی هستند، بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به اعتیاد قرار دارند.

او می گوید: "دانش آموزان دوره ابتدایی کمتر درگیر آسیب های اجتماعی هستند، ولی دوران راهنمایی و دبیرستان حساس ترین دوره سنی یک دانش آموز بوده که حتی می تواند به مصرف دخانیات و مواد مخدر تشویق شود."

تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان از تریاک و هروئین به مواد جدیدی همچون شیشه و کراک از جمله نگرانی‌های فعالان حوزه آموزش و پرورش است.





:: برچسب‌ها: عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 684
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: